Translate

søndag 19. august 2012

Øyenes fjellverden - Tinderangling i Lauksund

Ytterst i Lauksund på Arnøya ligger toppene på rekke og rad. Bratte hever de seg opp fra det alltid brusende havet i Lauksundkjeften. Her råder naturen.

Dagens tur er noe usikker. Med vind fra nordøst  gjemmes toppene raskt i tjukk skodde.
Det er nettopp det som skjer denne dagen. Tanken på Flutinden (839 m.o.h.) må skrinlegges. Men tur blir det! Her er flere muligheter.
Startpunktet for kulturstien på Nymoen er utgangspunktet for tinderanglingen.
En lettgått sti følges opp til platået der Kvænangselva kommer ned fra Storelvdalen.
Der stien kommer opp på platået, går en sti opp til venstre. Et sauetråkk som går opp mot Storelvdalen.
Her krysses Kvænangselva der en bekk kommer ned fra fjellene i nord. Langs bekken går en tydelig sti som følges til det er naturlig å sette kursen opp mot Urtinden (551 m.o.h.).

Urtinden

Oppstigningen til Urtinden er ganske lett, vekslende mellom ur og gressbakke.
Fra Urtinden følger en terrenget langs ryggen som strekker seg nordover. Dette er et lettgått terreng uten store utfordringer. Neste topp (786 m.o.h.) ligger på kanten av stupet ned mot Sørdalsvannan innerst i Moldforvika.
Moldforvika er kjent fra krigsdramaet på Arnøya. Her ble en norsk og to russiske spioner satt på land fra en russisk ubåt, for å spionere på tyskernes skipstrafikk.

Ryggen opp mot 786 til venstre. 761 til høyre.

Tinderanglingen fortsetter. Ruta legges ned mot en dalsenkning i øst før oppstigningen til topp 761 kan begynne. En ganske bratt, og etter hvert luftig rygg følges opp mot toppunktet. Langt nede høres bruset fra brenninger mot land, skjult av ei stadig tjukkere skodde. Turen videre til Flutinden er nok ikke forsvarlig i dag. Best å snu i tide!

761 (Augusttinden)

Det får bli med 761 for denne gang. Skuffelsen over Flutinden til tross, 761 er et trivelig møte. En flatt topp med plass til både en god lunsj og ei lita varde.
Synd at en slik fin tind ikke har fått et navn. Jeg døper den Augusttind, etter mitt sist fødte barnebarn, Oskar August.
Det er greit å bruke det lagte GPS-sporet på tilbaketuren!

Varden på 761 (Augusttinden)

Brefallet fra Arnøyhøgda, ned mellom Tarenesfjellet og Rødhetta er et flott skue under turen tilbake.

rutevalg
(den rette streken skyldes batterisvikt på GPS)
Viktig om turen:
Kartblad 1635-2 Arnøya.
Krever godt fottøy. Vann finnes til og med oppstigninga til Urtinden. Første del av turen, opp til 786 passer for alle som liker å gå i fjellet.
Bestigninga av 761(Augusttind) er luftig, men uten klatring.